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Human capital in the nursing management of hospitals.

Cordeiro, Ana Lúcia Arcanjo Oliveira; Fernandes, Josicélia Dumêt; Mauricio, Maria Deolinda Antunes Luz Lopes Dias; Silva, Rosana Maria de Oliveira; Barros, Claudia Silva Marinho Antunes de; Romano, Cátia Maria Costa.
Rev Esc Enferm USP; 51: e03232, 2017 Aug 17.
Artigo em Inglês, Português | MEDLINE | ID: mdl-28832709

OBJECTIVE:

To analyze how the components of human capital are used in the nursing management of hospital organizations.

METHOD:

This was an exploratory and qualitative study. Data collection took place between October 2014 and May 2015 using semi-structured interviews. The data were analyzed according to content analysis.

RESULTS:

Twelve nurse managers participated. The components of human capital used by the nurses in personnel management were during the hiring process, when requiring specialized education in the field and prior professional experience; when retaining talents with promotion strategies; in building capacities of professionals through support and training; and in collective work to construct processes and outcome assessment.

CONCLUSION:

The components of human capital need to be managed strategically with a focus on professional skills and development, with the aim of transforming individual and collective knowledge into new technology.

OBJETIVO:

Analisar como os componentes do capital humano são utilizados na gestão de enfermeiras em organizações hospitalares.

MÉTODO:

Estudo exploratório, com abordagem qualitativa. A coleta de dados ocorreu de outubro de 2014 a maio de 2015 com a utilização de entrevistas semiestruturadas. Os dados foram analisados segundo a análise de conteúdo.

RESULTADOS:

Participaram 12 gestoras de enfermagem. Os componentes do capital humano utilizados pelas enfermeiras na gestão de pessoas foram no processo admissional ao utilizar como critérios para contratação a exigência de especialização na área e experiência profissional prévia; na manutenção de talentos com estratégias de promoção; na capacitação de profissionais com apoio e treinamento; e no trabalho coletivo para a construção dos processos e avaliação dos resultados.

CONCLUSÃO:

Os componentes do capital humano precisam ser gerenciados estrategicamente com foco nas competências e no desenvolvimento do profissional, visando transformar os conhecimentos individuais e coletivos em novas tecnologias.
Selo DaSilva