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Triage in an adult emergency service: patient satisfaction.

Silva, Pollyane Liliane; Paiva, Luciana; Faria, Veridiana Bernardes; Ohl, Rosali Isabel Barduchi; Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro.
Rev Esc Enferm USP; 50(3): 427-33, 2016 May-Jun.
Artigo em Inglês, Português | MEDLINE | ID: mdl-27556713

Resumo

OBJECTIVE: Assess the degree of patient satisfaction with triage in the adult emergency service of a public hospital. METHOD: Exploratory, descriptive, cross-sectional study with a quantitative approach. Three hundred patients were interviewed and the data were analyzed using descriptive statistics based on sociodemographic variables and those related to patient satisfaction. RESULTS: There was a predominance of women, with elementary education and a mean age of 41 years. Most of the interviewees reported being satisfied in regard to the following items: timely service, embracement, trust, environment (comfort, cleanliness and signage), humanization (courtesy, respect, and interest), timely referral/scheduling of appointments and care expectations. CONCLUSION: There was a high level of patient satisfaction, evidenced by the strong association of user satisfaction with the items investigated. OBJETIVO: Avaliar o grau de satisfação dos usuários no setor de Acolhimento com Classificação de Risco do Pronto-Socorro Adulto de um hospital público. MÉTODO: Pesquisa exploratória, descritiva e transversal com abordagem quantitativa. Foram entrevistados 300 usuários e os dados foram analisados por meio de estatística descritiva a partir de variáveis sociodemográficas e as relacionadas à satisfação do usuário. RESULTADOS: Houve predominância do sexo feminino, nível de escolaridade fundamental e idade média de 41 anos. A maioria dos entrevistados respondeu estar satisfeito em relação aos itens: agilidade no atendimento; acolhimento; confiança; ambiência (conforto, limpeza, sinalização), humanização (educação, respeito e interesse); agilidade no encaminhamento/agendamento de consulta e expectativa sobre o serviço. CONCLUSÃO: Verificou-se elevado grau de satisfação dos usuários, evidenciada pela forte associação da satisfação do usuário com os itens investigados.
Selo DaSilva